Forud for konkurrencen havde 12.000 elever over hele landet arbejdet i klasseværelserne med it, innovation og samarbejde i projekter, hvor de selv finder problemer fra den virkelige verden og giver bud på, hvordan de kan løses.

De 19 finalehold på Læringsfestivalen demonstrerede, at elever kan være kreative med teknologi med vidt forskellige emner som ”venskaber i skolegården”, ”electro fitness” (klimavenlig fitness) og ”Shit Happens” (hygiejniske toiletposer til udviklingslande). Finalisterne bød på innovative løsninger, der er tæt på at kunne realiseres i virkeligheden. På dag 2 blev eleverne ’forstyrret’ af 140 lærere fra 26 lande, som deltog i en pædagogisk udviklingsworkshop i regi af EU-netværket eTwinning. Lærerne fra de andre lande var imponerede over lærernes måde at arbejde med innovationsprocesser, elevgruppernes måde at præsentere projekterne og elevernes engelske niveau.

Vinderne af DM i digitale skills 2018 blev Silkeborgholdet Nexo. De havde konstrueret aktivitetskasser, der løser behovet for mere bevægelse i skoletiden. Kasserne indeholder blandt andet sjippetorve og bolde. Eleverne har designet laserskårne prototyper, og lavet prototypen på et ”chipkort”, der kan låse kasserne op.

STIL's direktør Thomas Fredenslund overrakte derudover samarbejdsprisen til St. Magleby skole i Dragør, innovationsprisen til Skibets skole i Vejle for projektet Shit Happens, mens Lynghedeskolen i Billund fik fighterpokalen.

Der er re-match i Aarhus til Skolemessen den 18. april. Her dyster op til 10 hold. 

Hvad er DM i digitale skills?

“DM i Digitale skills” (it, samarbejde og innovation) er en elevkonkurrence for elever i kommunerne og med en national finale på Danmarks Læringsfestival. Nøgleordene for konkurrencen er teknologi, innovation, kreativitet, samarbejde, sjov og spænding. Eleverne løser store og små problemer fra den virkelige verden ved hjælp af teknologi. Rammen for arbejdet med it og innovation er åben, så hvilke design- og innovationsprocesser, tilgange, samarbejdspartnere, der benyttes, er op til de enkelte kommuner at beslutte.