En stikprøveundersøgelse fra Undervisningsministeriet viser, at eleverne på nogle gymnasier i gennemsnittet er fraværende i helt op til en femtedel af undervisningen. Derfor sætter undervisningsminister Merete Riisager nu ind med en fraværspakke for at sikre, at fraværet bliver lavere, så fagligheden får bedre vilkår.

”Det er svært at lære noget, hvis ikke man deltager i timerne. Og nogle elever har alt for meget fravær. Gymnasiet er ikke en skattefinansieret og SU-berettiget fidus til at kunne sove længe i hverdagene. Det er en ungdomsuddannelse på et højt fagligt niveau og en vigtig vej til dannelse og kundskaber. Det skal elever gøre sig klart, inden de begynder på en gymnasial uddannelse. Vi skal også have gymnasierne og VUC’ernes ledelser til i højere grad at tage ansvar for høje fraværstal, og derfor lancerer jeg nu en fraværspakke,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Fraværspakken består af fem initiativer:

  1. Centrale retningslinjer for registrering af fravær.
  2. Lokale måltal for at nedbringe fravær.
  3. Institutionernes fraværstal vil fremgå på deres hjemmesider.
  4. Tilsyn med institutionernes fravær.
  5. Ministeren vil udsende et hyrdebrev om grænseværdi for vurdering af fravær og om fratagelse af SU.

Med fraværspakken ønsker undervisningsministeren at få fat i ledelsen på de enkelte skoler, så de kan handle, inden det faglige niveau og skolekulturen bliver udfordret af fravær.

Pakken vil betyde, at reglerne bliver de samme for de forskellige institutioner. I dag kan registrering af fravær variere fra institution til institution, og det kan gøre det svært for eleverne at navigere i reglerne.

Pakken indeholder også et krav om at udarbejde måltal for at nedbringe fraværet. Det betyder, at arbejdet med at nedbringe fravær bliver et centralt krav, som i sidste ende igen skal styrke det faglige niveau.

Undervisningsminister Merete Riisager vil drøfte initiativerne med gymnasieforligskredsen, og der kan på den baggrund komme yderligere initiativer, inden fraværspakken bliver sat i værk.