Siden jeg blev undervisningsminister i november 2016, har jeg arbejdet for at sætte frihed på dagsordenen. Både på landets skoler og uddannelsesinstitutioner og i den generelle pædagogiske debat. Her på siden kan du læse om hvorfor, og nederst på siden kan du læse om en række initiativer med frihedsperspektiver.

Undervisningsminister Merete Riisager

Frihed handler blandt andet om at deregulere og give handlefrihed til de professionelle. Det forudsætter, at vi lytter til jer, der til daglig arbejder med at undervise elever og studerende, og at vi udviser tillid til jer. Vi politikere skal skabe rammer for, at I har albuerum til at arbejde. Det er de færre bindende Fælles Mål et eksempel på.

Frihed forudsætter, at nogen tager imod den som et ansvar og som en opgave. At der bliver taget ansvar så vi eksempelvis, da vi i løbet af 2017 modtog overvældende mange ansøgninger til rammeforsøg i folkeskolen og på erhvervsskolerne. Det er uddannelse nedefra - og uddannelse når det er bedst.

Frihed er også dannelse. Når børn og unge lærer noget og forstår fagene og indholdet - når deres viden er internaliseret - får de et grundlag for personlig myndighed. Det er essensen af at holde skole, og dét skal vi blive ved med at diskutere. Dannelse er at have viden, forståelse og erkendelser, der gør dig fri og i stand til at træffe beslutninger og at handle i tilværelsen.

Dannelse er at have viden, forståelse og erkendelser, der gør dig fri og i stand til at træffe beslutninger og til at handle.

- Merete Riisager

Frihed er også relevant og aktuelt i en bredere sammenhæng end skole og uddannelse. Vi er i disse år vidner til kultursammenstød, og vores frihedsrettigheder bliver udfordret på forskellig vis. Derfor skal vi blive bedre til mere eksplicit at forklare børn og unge, hvad forudsætningerne for det frie samfund, som står centralt i folkeskolens formålsparagraf, er. Vi kan ikke tage dem for givet.

Læs mere om dette og andre initiativer med frihedsperspektiv her på temasiden

Sidst opdateret: 11. januar 2018